Translate

čtvrtek 28. června 2012

Zahrádka "Na kopečku"


My dvě,co spolu píšeme, máme své zahrádky. Tohle bude o té mojí...

Len, heřmánek, Echinacea Purpurea Alba a růže Artemis a Mariatheresia

Miluju britské zahradnické pořady. Je to studnice zahradnických moudrostí, které u nás zmizely s 1. republikou. Opravdu! Mám českou knížku o růžích z roku 1923 a je tam nádherné loubí s ramblerem, pod kterým sedí dáma v halence se stojáčkem a v ohromném kobouku. Já jsem donedávna vůbec netušila, že jsou jiné růže než čajohybridy, a představa, že růže leze po stromě, mi seděla tak do filmu Stanleyeho Kubricka. Pak ale Levaza objevila Kráslé růže a paní Dreslu a já byla... ztracená!
Alchymist v jabloni

Mám malou zahrádku. Malou jako dlaň. Důvěrně jí říkám "Bristká nudle" a jsem s ní spokojená. Není v ní místo na trávník a dobře nám tak. Moc se mi líbí styl "všude záhon, vprostřed cesta" a syn se vylítá na latifundiích luk hned za plotem. Je to prostě mě výzva vytvořit krásnou zahradu na tak malém prostoru...
Lilie Elodie a Chianti, levandule, petrželka a koriandr, růže Mariatheresia, Artemis a Alden Biesen

Chodí za mnou kamarádka a říká mi : "Mně prostě připadá, že tam toho máš moc..." A já si o tom myslím své a směju se jí, že okopává záhony. Já mulčuju. A sázím nahusto. Termín "zapojený záhon" prostě beru opravdu doslova. A dobře mi tak.
Alchymist, kopr, měsíček a brutnák

A jaké tedy vlastně jsou moje zahradnické zásady? Tak asi že:
  • Nevěřím na škatulkování. Myslím si, že to může fungovat někde u veskovského sídla v Sussexu, ale ne v nudli na kopečku. Takže bylinky, růže, okrasné trvalky (těch moc nemám) i jahody a zeleninu, všechno mám smíchané v záhonech a dělené podle barev, ne podle užitku.
Bailando, kohoutek věncový, heuchera Ginger Spice a jahody


  • Není kytka, aby na něco nebyla. Bylinky mě baví a mám jich hodně. A ty, co neléčí tělo, léčí duši krásou a vůní.
Růže Ginger Syllabub, lilie Laksmi, měsíček a mák
  • Jak řekl William Robinson - holá hlína je hřbitov zahrady. Takže kde není zamulčováno, tam roste alespoň heřmánek, protože toho není nikdy dost. 
Ascot, heřmánek a len

  •  Růže nestříkám. Chci se to naučit bez toho. A ty, kterým to nepůjde, ty nebudu pěstovat.
Bailando, kohoutek věncový a pomněnky

  •  I čistě užitkové věci by měly být krásné. No ne?
Fialově kvetoucí hrášek na proutěné opoře zakončené kamenem

A myslím, že to zatim stačí... :)

Žádné komentáře:

Okomentovat